Termin upływa 26 lutego. Kto musi założyć Profil Zaufany (eGo)?

0
1384
Miedziak.info.pl podpis dokumenty ustawy burmistrz prezydent urzędnik

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwić wszystkie sprawy online w serwisach administracji publicznej. W związku ze zmianami w przepisach, od 1 stycznia 2018 roku profil taki muszą założyć najmniejsi przedsiębiorcy, którzy są płatnikami VAT, zatrudniają do 10 osób, a obroty firmy nie przekraczają 2 mln euro rocznie. Nowa ustawa dotyczy także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby te, najpóźniej do 26 lutego są zobowiązane wysłać do systemu Ministerstwa Finansów Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT). Możliwe jest to jedynie drogą elektroniczną, dlatego posiadanie Profilu Zaufanego jest niezbędne. Jak to zrobić?

Założenie Profilu Zaufanego jest bezpłatne i bardzo proste. Można to zrobić na dwa sposoby:

Przez Internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Ta opcja umożliwia założenie Profilu Zaufanego w pełni online, bez wychodzenia z domu, siedem dni w tygodniu, 24h, w dowolnym terminie. By móc skorzystać z tej wygodnej metody należy posiadać konto w jednym z banków: PKO Bank Polski SA, Bank Zachodni WBK, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank lub konto na platformie Envelo.

Po wypełnieniu formularzu o założenie Profilu Zaufanego w systemie bankowości elektronicznej, należy potwierdzić wiarygodność poprzez wprowadzenie bankowego kodu autoryzacyjnego. Potwierdzenie założenia Profilu otrzymujemy na adres e-mailowy.

Drugim sposobem jest założenie Profilu Zaufanego przez Internet, a następnie potwierdzenie go w Punkcie Potwierdzającym.

Ta metoda trwa zdecydowanie dłużej i po wypełnieniu formularza online, wymaga osobistego potwierdzenia w punkcie stacjonarnym. By założyć Profil Zaufany należy:

  • Wejść na stronę www.pz.gov.pl
  • Wybrać możliwość założenia Profilu Zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.
  • Wypełnić w Internecie wniosek o założenie Profilu Zaufanego
  • Po założeniu Profilu w Internecie należy odwiedzić Punkt Potwierdzający. Jest na to 14 dni od złożenia wniosku.

Gdzie znajduje się najbliższy Punkt Potwierdzający można sprawdzić na stronie www.pz.gov.pl.

W całej Polsce funkcjonuje prawie 1500 takich Punktów. Są to między innymi: urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie i wojewódzkie.

Co można załatwić posiadając Profil Zaufany?

  • Składać i sprawdzać dokumenty rozliczeniowe w ZUS i US
  • Złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
  • Zgłosić utratę dokumentu tożsamości
  • Wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
  •  Załatwić sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym
  • Uzyskać odpis aktu stanu cywilnego.

Wszystko w dowolnym terminie, online, bez wychodzenia z domu.

Więcej informacji  na stronie www.pz.gov.pl