Osoby niedosłyszące lub głuche nie muszą już obawiać się wizyty w ZUS. W każdym z dolnośląskich oddziałów znajduje się specjalne stanowisko, w którym osoba obsługująca, zna język migowy.
Niedosłyszący mogą w ZUS porozumieć się w języku migowym PJM (Polski Język Migowy) oraz SJM (System Językowo-Migowy). Jak podaje Zakład, w 2015 roku z tej możliwości skorzystało około 3,4 tys. niedosłyszących klientów w całym kraju.
– Osoby głuche, które nie wiedzą, że w urzędzie jest tłumacz języka migowego, przychodzą razem z osobą, która umożliwi im komunikację z urzędnikiem. Dlatego warto, żeby każda instytucja informowała o tym, że ma własnego tłumacza migowego, w jaki sposób uzgodnić z nim termin spotkania oraz kiedy i w jakich godzinach czynny jest urząd – mówi Ewa Wiśniewska z Wydziału Ubezpieczeń i Składek w Referacie ds. Orzecznictwa wrocławskiego ZUS.
– Szkolimy pracowników, bo bardzo zależy nam na tym, aby nasz klient nie musiał prosić kogoś o pomoc, tylko sam, bez stresu i skrępowania mógł załatwić swoją sprawę. We Wrocławiu język migowy znają pracownicy sali obsługi klienta, zarówno w oddziale przy ulicy Pretficza, jak i w inspektoratach. Na salach obsługi do dyspozycji osób niesłyszących, są wyraźnie oznakowane stoiska, przy których pracują osoby znające język migowy – dodaje Antoni Malaka, dyrektor oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu.
Stoiska dla osób niedosłyszących są także przygotowane w legnickim i wałbrzyskim oddziale ZUS. Jednak zanim niedosłyszący wejdzie na salę obsługi, musi wybrać na dyspenserze „przycisk z uchem”, po czym otrzyma numerek bezpośrednio kierujący do stanowiska, w którym skomunikuje się z urzędnikiem za pomocą języka migowego.
Danuta Majerska-Kobrzyńska z wałbrzyskiego ZUS zaznacza, że niekiedy niedosłyszący nie znają języka migowego, dlatego wówczas porozumiewają się z pracownikami Zakładu za pomocą kartki i długopisu oraz ekranem komputera.
Centrum Obsługi Telefonicznej
Sprawy, z którymi przychodzą do ZUS osoby niesłyszące są bardzo różne – większości wystarcza pomoc pracownika przeszkolonego w języku migowym, jednak bardziej skomplikowane tematy, wymagają większych umiejętności w tym zakresie. Dlatego od kwietnia br. Zakład uruchomił wideotłumaczenie, gdzie wykwalifikowani pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT) będą mogli prowadzić rozmowę za pośrednictwem komputerowego programu do wideokonferencji. Dodatkowo pracownik COT będzie miał słuchawkową łączność z pracownikiem danego oddziału ZUS.
Źródło: Dolnośląski Oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu