Wybór ławników na kadencję 2020-2023

0
738

W związku z upływem w dniu 31 grudnia 2019 czteroletniej kadencji ławników orzekających w sprawach rozpoznawanych w Sądzie Rejonowym w Lubinie i Sądzie Okręgowym w Legnicy, Prezes Sądu Okręgowego w Legnicy zwrócił się do Rady Miejskiej w Polkowicach z prośbą o dokonanie naboru kandydatów na ławników: do Sądu Okręgowego w Legnicy 6 ławników, do Sądu Rejonowego w Lubinie 8 ławników, w tym 4 do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy.

 

Ustawa prawo o ustroju sadów powszechnych stanowi, że ławnikiem może zostać wybrany ten, kto:

1)     posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich:

2)     jest nieskazitelnego charakteru:

3)     ukończył 30 lat;

4)     jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku;

5)     nie przekroczył 70 lat,

6)     jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika;

7)     posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.

 

Ławnikiem nie mogą być:

1)     osoby zatrudnione w sadach powszechnych i innych sadach oraz w prokuraturze;

2)     osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;

3)     funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;,

4)     adwokaci i aplikanci adwokaccy;

5)     radcy prawni i aplikanci radcowscy;

6)     duchowni;

7)     żołnierze w czynnej służbie wojskowej;

8)     funkcjonariusze Służby Więziennej;

9)     radni gminy, powiatu, województwa.

Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sadzie.

Kandydatów na ławników mogą zgłaszać radom gmin prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów  prawa, z wyłączeniem partii politycznych, oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.

Termin zgłaszania kandydatów na ławników upływa 30 czerwca 2019 roku –  związku z tym, że jest to dzień ustawowo wolny od pracy jako ostateczny termin zgłaszania kandydatów uznaje się dzień 1 lipca 2019. 

Zgłoszenie kandydatów na ławników dokonuje się na karcie zgłoszenia, do której kandydat ma obowiązek dołączyć dokumenty, a które powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia:

1)     informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby,

2)     oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

3)     oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, ze władza rodzicielska  nie została mu ograniczona ani zawieszona,

4)     zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. poz. 2217 oraz z 2018 r. poz. 1000 i 1544), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika.

5)     Dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.

 

Do zgłoszenia kandydata  na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia przez stowarzyszenie, inną organizację społeczną lub zawodową, zarejestrowaną na podstawie  przepisów prawa, dołącza się również aktualny odpis   Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji dotyczące tej organizacji, opatrzone datą nie wcześniejszą  niż 3 miesiące przed dniem zgłoszenia.

Wybory ławników odbędą się najpóźniej w październiku  2019 r.

Karty zgłoszeń kandydatów  na ławników można odbierać, po czym wypełnione składać w kancelarii Urzędu Gminy w godzinach pracy urzędu.

Dokumenty do pobrania znajdują na stronie internetowej Urzędu Gminy w Polkowicach – www.polkowice.pl w linku „Wybory  ławników”, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz  na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości  – www.gov.pl.

 

Informacji związanych z wyborem ławników udziela Jolanta Stojek tel. (76) 75-92-020 oraz Anna Pełechaty tel. (76) 84-74-133.

 

Klauzula informacyjna z zakresu ochrony danych osobowych

przygotowana zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119 ze zm.) – RODO

  1. Administratorami danych osobowych są Burmistrz Polkowic i Rada Miejska w Polkowicach, z siedzibą w Urzędzie Gminy Polkowice, ul. Rynek 1, 59-100 Polkowice.
  2. W Urzędzie funkcjonuje Inspektor Ochrony Danych, z którym można skontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych: przy użyciu poczty elektronicznej na adres
    e-mail: iod@ug.polkowice.pl, w siedzibie Urzędu Gminy Polkowice, a także korespondencyjnie na adres Urzędu: ul. Rynek 1, 59-100 Polkowice.
  3. Dane osobowe gromadzone i przetwarzane są w celach związanych realizacją zadania z zakresu administracji rządowej zleconego gminie, polegającego na przygotowaniu i realizacji procedury wyboru ławników.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze). Powyższy obowiązek wynika z przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 52 z późn. zm.).
  5. Dane zostaną udostępnione:

1)     członkom zespołu opiniującego – w celach związanych z wydaniem opinii o zgłoszonym kandydacie na ławnika, w szczególności w zakresie spełnienia przez niego wymogów określonych w ww. ustawie,

2)     komendantowi wojewódzkiemu Policji – w celach związanych z zasięgnięciem informacji o kandydacie na ławnika,

3)     prezesowi właściwego sądu – w zakresie określonym w ww. ustawie – w przypadku wyboru na ławnika,

4)     podmiotowi zgłaszającemu – w przypadku niewybrania na ławnika, w wyznaczonym terminie po przeprowadzonych wyborach.

  1. Dane mogą zostać udostępnione innym podmiotom jeśli taki obowiązek będzie wynikać z przepisów prawa.
  2. Dane osobowe będą przechowywane przez okres przeprowadzania wyborów ławników w gminie Polkowice, a po jego zakończeniu dane dotyczące wybranych ławników zostaną przesłane do prezesa właściwego sądu. W zakresie danych kandydatów niewybranych, karta wraz z dokumentami, o których mowa w art. 162 § 2-4 ww. ustawy, podmiot zgłaszający kandydata na ławnika lub kandydat, który nie został wybrany na ławnika, może odebrać w terminie 60 dni od dnia przeprowadzenia wyborów. W przypadku nieodebrania dokumentów w wyznaczonym terminie, zostaną one zniszczone przez komisję powołaną przez radę gminy w terminie 30 dni po upływie wyżej określonego terminu. W pozostałym zakresie dokumentacja przechowywana będzie przez odpowiedni okres wynikający z przepisów prawa dotyczących obowiązku archiwizacji dokumentów.
  3. Ma Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych – o ile inne przepisy prawa nie uniemożliwiają Administratorom realizacji tych praw.
  4. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w przypadku gdy uzna, że przetwarzanie danych narusza obowiązujące przepisy prawa z zakresu ochrony danych osobowych.
  5. Administratorzy danych nie mają zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  6. Podczas przetwarzania danych zbieranych dla ww. celów nie dokonuje się zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.

POLKOWICE.EU