“Podobieństwa i różnice, różnice i podobieństwa” w Galerii Ring

Do 15 marca 2018 Galeria Ring w Legnicy wystawia "Podobieństwa i różnice, różnice i podobieństwa", czyli zbiór prac Piotra i Witolda Adamczyków. Wernisaż malarstwa utalentowanych braci odbędzie się w piątek, 23 lutego o godz. 18:00. 

0
871

Do 15 marca 2018 Galeria Ring w Legnicy wystawia “Podobieństwa i różnice, różnice i podobieństwa”, czyli zbiór prac Piotra i Witolda Adamczyków. Wernisaż malarstwa utalentowanych braci odbędzie się w piątek, 23 lutego o godz. 18:00.

Wystawa prezentuje prace malarskie braci Adamczyków zarówno stworzone przez nich niezależnie, jak i wspólne projekty oparte na koncepcji jednego lub drugiego artysty. Wybrane na wystawę prace pokazują zmagania twórców z problemem dwoistości osobowości istniejącej w człowieku w kontekście twórczości bliźniaczej jako nowej artystycznej kreacji. Problem podwójności osobowości rozumiany jest jako walka dobra ze złem, nierozerwalny niczym jin / jang, wschód i zachód, dzień i noc, kobieta i mężczyzna, sacrum i profanum, istniejące od zawsze, czyli od początku. – Tak dualistycznie pojmowany świat – wyjaśnia Witold Adamczyk – objawił się mi w pracach ostatnich lat doprowadzając do jakby olśnienia, że najważniejszym problemem mojej podwójności jest bycie bliźniakiem. Projekt ten jest próbą dojścia do początku naszego (mojego i brata – bliźniaka) istnienia, powstania naszej świadomości nie tylko jako artystów, ale do własnej tożsamości – dojścia do własnego „ja”. Projekt w swych zamierzeniach wykracza [jednak] poza czysto artystyczne rozważania zrodzone z osobistych pytań o własną tożsamość. I o ile w moich działaniach w problemie podobieństwa szukam różnic, o tyle w realizacjach brata różnice są głównym punktem do szukania podobieństw.

Na początku 2017 roku wydany został katalog, zawierający dogłębną analizę sztuki artystów. Autorką interesującego tekstu pt. “Podobni mimo różnic. Różni mimo podobieństw. O malarstwie Witolda i Piotra Adamczyków” jest Natalia Cieślak. W katalogu zamieszczone są także starannie dobrane i zaprojektowane reprodukcje 59 prac i fotografii oraz biografie malarzy. Artystycznej wartości planowanych wystaw i publikacji, służących zrozumieniu sztuki dwóch braci bliźniaków, Natalia Cieślak dopatruje się w tym, że akt “wspólnego malowania nie jest dla nich działaniem obliczonym na stworzenie dzieła sztuki o podwójnej atrybucji. Poprzez współpracę i realizację projektu malarskiego zasadzającego się na próbie zbadania podobieństw i różnic między pracami realizowanymi przez każdego z osobna przy użyciu tych samych materiałów i technik, dążą do zrozumienia istoty swej „podwójności”, przy jednoczesnej świadomości własnej indywidualności (…) Większość swoich kompozycji Witold Adamczyk buduje wokół kwadratu. Ta figura wyznacza zazwyczaj format podobrazia czy multiplikowany moduł, występujący w różnych wariantach. Skojarzenie z ikonicznymi dziełami Malewicza, wydaje się tu naturalne, zwłaszcza gdy wziąć pod uwagę kontekst uczelni, w jakiej artysta odebrał edukację.
Analiza podobnego „obszaru badawczego”, a więc poszukiwanie powszechnych prawd i rozważania nad pojęciami ogólnymi, często pozostającymi poza fizycznością, to cel dociekań Piotra Adamczyka. Artysta wykształcony – podobnie jak brat, Witold – w Łodzi, mekce abstrakcji, nie odżegnuje się od sztuki figuratywnej: działa na polu pejzażu, w wcześniej współpracował z prasą jako rysownik i karykaturzysta”.

Witold Adamczyk

Urodzony w 1966 roku w Nowej Dębie. Studiował w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi na kierunku Wychowania plastycznego w latach 1987- 1992. Dyplom uzyskał w 1992 r. w pracowni malarstwa prof. J. Bigoszewskiego. Doktorat obronił w 2013 r. w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne Wydziału Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu pod kierunkiem prof. A. Leśnika. Obecnie mieszka, pracuje i tworzy w Rawiczu.

Piotr Adamczyk

Urodzony w 1966 roku w Nowej Dębie. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Edukacji Wizualnej. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Romy Hałat. Uprawia malarstwo nieprzedstawiające oraz realistyczne. Wiele lat współpracował z gazetami, wykonując dla nich karykatury np. z „Przeglądem Kolbuszowskim” i „Nowinami”.

Legnicka wystawa jest częścią przedsięwzięcia wystawienniczego pod tym samym tytułem, obejmującego cykl wystaw Witolda i Piotra Adamczyków w  BWA w Jeleniej Górze, Galerii BWA w Wałbrzychu, Galerii w Legnicy, Galerii BWA w Lesznie, Galerii BWA w Rzeszowie, BWA Galerii Zamojskiej, Galerii BWA w Kielcach i Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Sandomierzu w 2017 i 2018 roku. Wystawie towarzyszy wspólny katalog.