Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło nową usługę

0
1172

1 czerwca ruszyła nowa usługa, która umożliwia rodzicom zarejestrowanie narodzin dziecka online. Wszystko, czego potrzebuje świeżo upieczona mama lub tata to kilka minut wolnego czasu i Profil Zaufany. Ma być szybko i łatwo – bo cała rejestracja to jedynie 5 kroków. Jak to zrobić? To dziecinnie proste…

Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia. Dotychczas wymagało to wizyty w urzędzie, teraz wybór należy do rodziców – mogą odwiedzić urząd lub wypełnić niezbędne formalności w domu, online.

By móc to zrobić należy posiadać Profil Zaufany. Jego założenie jest również bardzo proste, link poniżej:

https://pz.gov.pl/pz/index

Rejestracja w 5 krokach

  1. Pierwszym krokiem jest wejście na stronę www.obywatel.gov.pl , gdzie należy wybrać usługę, z której chcemy skorzystać. Po zalogowaniu, system poprosi Cię o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka.

2. Następnie – o zweryfikowanie Twoich danych.

3. Jak tylko to zrobisz, przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. Na tym etapie potrzebne będą takie informacje jak: nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Poza tym numer aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim) – to znacznie ułatwi weryfikację danych w Urzędzie Stanu Cywilnego.

4. Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru jest skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą.

5. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymamy powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

 

Źródło: komunikat prasowy,Ministerstwo Cyfryzacji