Koleje Dolnośląskie pozyskały fundusze unijne

Ponad 86 mln zł z funduszy unijnych otrzymał regionalny przewoźnik kolejowy.  Środki mają być przeznaczone na zakup nowego taboru, który ma jeszcze bardziej zwiększyć mobilność Dolnoślązaków. 

0
1020

Ponad 86 mln zł z funduszy unijnych otrzymał regionalny przewoźnik kolejowy.  Środki mają być przeznaczone na zakup nowego taboru, który ma jeszcze bardziej zwiększyć mobilność Dolnoślązaków. 

Krótszy czas przejazdu, poprawa komfortu podróży, dostosowanie usług transportowych dla osób niepełnosprawnych i zwiększenie mobilności mieszkańców Dolnego Śląska – te cele chce osiągnąć KD dzięki zakupowi nowych 11 pociągów.  – Inwestycja w nowe pociągi to wielka szansa dla Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Mam nadzieję, że nowoczesny, komfortowy tabor jeszcze bardziej zachęci Dolnoślązaków dojeżdżających codziennie do pracy do zmiany środka transportu z samochodu na kolej – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

W ramach programu tabor spółki powiększy się o 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Łącznie nowe pojazdy pomieszczą ponad 4 tysiące pasażerów. Składy spalinowe będą osiągać prędkość maksymalną nie niższą niż 130 km/h, natomiast elektryczne rozpędzą się nawet do 160 km/h.

Nowe pociągi zostaną zakupione głównie z myślą o obsłudze pasażerów we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym. Będą to najnowocześniejsze składy dostępne na polskim rynku kolejowym. Dzięki temu dofinansowaniu promowana przez nas idea Kolei Aglomeracyjnej nabiera coraz bardziej wyraźnych kształtów – podkreśla Jerzy Michalak, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Tabor kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu będzie wyposażony między innymi
w klimatyzację, urządzenia zapewniające bezpieczeństwo podróżnych – takie jak: monitoring, przyciski alarmowe, system audiowizualny czy automatyczne defibrylatory AED. Pod ergonomicznymi fotelami znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB, a pasażerowie będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi, miejsc przewozu rowerów, biletomatów czy zamkniętego obiegu sanitarnego.

Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, zarówno spalinowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne będą obsługiwać trasy takie jak: Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz Laskowice. To obecnie jedne najważniejszych tras w ramach aglomeracji wrocławskiej. Przyznanie dofinansowania cieszy szczególnie zwłaszcza, że była to ostatnia taka możliwość w tej perspektywie budżetowej, , a napisanie i złożenie Projektu, to samodzielna praca zespołu Kolei Dolnośląskich – zaznacza Piotr Rachwalski, Prezes Zarządu Kolei Dolnośląskich.

Wniosek o dofinansowanie opracowany przez Koleje Dolnośląskie został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i został sklasyfikowany na
2 miejscu w Polsce razem z trójmiejskim PKP SKM. Pierwsze nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach w trzecim kwartale 2019 roku, ostatnie zostaną przekazane regionalnemu przewoźnikowi do końca 2021 roku.