W Kontrakcie Terytorialnym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 budowa obwodnicy Głogowa znalazła się na drugim miejscu listy rezerwowej. Czy miejsce na liście rezerwowej przekreśla szansę na realizację jednej z najważniejszych inwestycji dla Głogowa?
W mediach pojawiły się informacje, że zakończone zostały negocjacje w sprawie Kontraktu Terytorialnego, z którego budowa obwodnicy Głogowa została wykreślona co oznacza, że nie będzie realizowana do 2020 roku.
Informacje dementuje posłanka Ewa Drozd, która mówi, że cały czas trwają negocjacje z poszczególnymi województwami.
„W tej chwili w ministerstwie przygotowywany jest projekt, który będzie przedstawiony Radzie Ministrów. Jak na razie w obecnym projekcie budowa obwodnicy Głogowa znajduje się na drugim miejscu listy rezerwowej” – informuje posłanka.
Na głównej liście znajdują się inwestycje dotyczące najważniejszych szlaków komunikacyjnych z całej Polski m.in. budowa dalszego odcinka S3 z Legnicy do Bolkowa czy modernizacja linii kolejowych Legnica – Rudna Gwizdanów i Leszno – Głogów. Oprócz tej listy jest też lista rezerwowa, na której znajdują się inwestycje, które będą realizowane w momencie kiedy pojawi się nadwyżka środków.
Posłanka twierdzi, że wszystkie inwestycje planowane są z dużą nadwyżką. Po przetargu, kiedy znane będą już faktyczne koszty, ta nadwyżka wraca do puli i na główną listę wciągana jest kolejna inwestycja z listy rezerwowej.
Czy to oznacza, że teraz głogowianie muszą liczyć na to, że zaplanowane w ramach Kontraktu inwestycje, pochłoną mniej pieniędzy niż zakładano? „Nie muszą” – odpowiada Ewa Drozd – „Mam deklarację ministra Zdziebły, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.”
„Najprawdopodobniej po rozstrzygnięciu wstępnych przetargów, już w przyszłym roku nasza inwestycja znajdzie się na liście podstawowej” – zapewnia Ewa Drozd i przypomina, że głogowski SOR także był na liście rezerwowej.
„Drugie miejsce na liście rezerwowej to i tak ogromny sukces” – zauważa posłanka, bo jak mówi w rozmowie z nami, brak obwodnicy Głogowa uznawany jest za problem lokalny – „Długo musiałam walczyć, żeby Wrocław zauważył ten problem, a co dopiero Warszawa, która ma takich problemów lokalnych 1500 na terenie całej Polski.”
Słowa posłanki potwierdza członek zarządu województwa dolnośląskiego dr Jerzy Tutaj, z którym rozmawialiśmy – „W moim przekonaniu budowa obwodnicy Głogowa jest pierwszym zadaniem, które wejdzie na listę podstawową. W sprawie obwodnicy Głogowa jesteśmy wciąż na etapie konsultacji środowiskowej i to zadecydowało, że ta inwestycja jest na liście rezerwowej, ale z naszej strony – zarządu województwa, jak i ze strony ministerstwa – to będzie zadanie priorytetowe. Nigdy jeszcze nie byliśmy tak blisko budowy mostu w Głogowie jak teraz” – twierdzi Jerzy Tutaj.