Sakralny barok w Kolegiacie

0
1120

Chłód wnętrza kolegiaty, deszczowa pogoda za jej murami, a w środku wzniosła, rozgrzewająca, muzyczna retrospekcja – tak wyglądał wczorajszy, czwartkowy wieczór (29 marca), a to za sprawą Koncertu Wielkopostnego w wykonaniu solistów oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Filharmonii Wrocławskiej. Muzykami dyrygował dyrektor naczelny Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans – Andrzej Kosendiak. Koncert odbył się o godzinie 19:00 w głogowskiej kolegiacie.

Na koncert składały się dwie barokowe kompozycje, z czasem włączone do liturgii wielkopostnych – trzecia część “Lecons de tenebres” (“Lekcje ciemności”) francuskiego kompozytora Francois Couperina. Kompozycja oparta jest o “Lamentacje Jeremiasza” i została napisana na liturgie Wielkiego Tygodnia. Drugą kompozycją była “Stabat Mater” autorstwa włoskiego kompozytora Antonio Maria Bononciniego.

Licznie przybyła głogowska publiczność miała również okazję zapoznać się z brzmieniem mniej znanych instrumentów, takich jak lutnia barokowa czy – na pierwszy rzut oka przypominająca wiolonczelę – viola da gamba.

Głogowska kolegiata po raz kolejny okazała się doskonałym miejscem na tego typu koncerty – duża przestrzeń silnie niosąca dźwięk i sakralna aura zapewniają odpowiednią atmosferę. Występ zakończył się gromkimi brawami (wznawianymi dwukrotnie) i owacjami na stojąco oraz wręczeniem muzykom symbolicznej róży.