Zanim przystąpiono do projektowania logo, dokonano wnikliwej analizy miejsca (Polkowic) pod kątem jego atrybutów, wyróżników, cech identyfikujących to miejsce i odróżniających je od innych miejscowości i gmin.
Starano się przyjrzeć wszystkim dziedzinom życia, poznać sposób funkcjonowania gminy, znaleźć to, co jest wyraziste i charakterystyczne i co może posłużyć do stworzenia symbolu miejsca.
Na pierwszy plan wysunął się dość szybko industrialny charakter gminy związany głównie z obecnością górnictwa miedzi. Industrialny charakter w pozytywnym znaczeniu. Jako powód do dumy, jako powód, dla którego ludzie chcą tu mieszkać, jako znak rozpoznawczy gminy, nie tylko w kontekście regionu, ale także w skali ogólnokrajowej.
W związku z tym naturalną inspiracją do powstania nowego logo dla Gminy Polkowice były trzy najważniejsze elementy (symbole) definiujące tożsamość tego miejsca:
Po pierwsze – kolorystyka: kolor miedzi (dający poczucie ciepła, bezpieczeństwa)
Po drugie – serce: Polkowice leżą w „sercu” Zagłębia Miedziowego, stanowią jego najważniejszy punkt – niedaleko stąd swoją siedzibę ma KGHM, to tutaj ludzie każdego ranka przyjeżdżają do pracy.
Po trzecie – kształt (kształt grudki miedzi z charakterystycznymi ostrymi krawędziami – w kształcie tym brakuje obłości, delikatnych krzywizn)
W wyniku połączenia tych trzech atrybutów identyfikujących Polkowice jako miejsce na mapie Polski i regionu powstał nowy znak – poligonalne serce w kolorze miedzi. Dlaczego poligonalne? Jako odniesienie do wyglądu bryłki miedzi oraz jako odpowiedź na wymogi nowoczesnego wzornictwa i projektowania graficznego. Polkowickie serce stało się w ten sposób nieoczywiste (To nie jest klasyczne, czerwone serce, ale serce charakterystyczne właśnie dla Polkowic, uniwersalne, nowoczesne, industrialne, symbolizujące trud pracy (ostre krawędzie), ale i radość, jaką ta praca może przynieść (ciepły kolor miedzi).
Dodatkowo, serce to jest bardzo pojemnym symbolem, pozwalającym na adaptację w różnych obszarach: codziennego życia mieszkańców, tradycji, kultury itd. Stąd pomysł na rozwijanie podstawowego claimu Polkowic „Serce Zagłębia Miedzowego” w hasła przyporządkowane poszczególnym dziedzinom: Serce do Życia, Serce do Pracy, Serce do Tradycji.
Symbol serca jest symbolem uniwersalnym, nieustannie wykorzystywanym w najróżniejszych kontekstach. Sam jako taki nigdy nie będzie nosił znamion uniwersalności. Podobnie ma się rzecz ze stylem estetycznym opartym na figurach poligonalnych, tym bardziej opierających się na symetrii.
Dla samej frazy „heart logo” wyszukiwarka Google zwraca 3 870 000 000 rekordów, a dla „polygonal heart” aż 6 940 000 rekordów. Równoległe stworzenie podobnych wizualnie logotypów jest więc wysoce prawdopodobne, dlatego ważna jest:
1. Idea stojąca za logotypem. Przy posługiwaniu się formami uniwersalnymi ważnym elementem jest idea stojąca za ich wykorzystywaniem. Na ideę naszego logotypu składają się: kształt – serce, biorące się z faktu, że Polkowice stanowią centrum – serce – regionu przemysłu miedziowego oraz oczywisty fakt serca jako symbolu miłości, troski, opieki (gminy wobec jej mieszkańców i vice versa); wzór – symetryczne wielokąty, oddające charakter rudy miedzi oraz pokrewnych jej minerałów; kolorystyka – bezpośrednio wynikająca z barw rudy miedzi.
POLKOWICE.EU