Autobus hybrydowe pojawią się później niż zakładano

0
3150

Miały być, ale ich nie będzie. Przynajmniej jeszcze przez jakiś czas. 2 autobusy hybrydowe i 2 spełniające normę Euro VI miały zostać dostarczone do głogowskiej Komunikacji Miejskiej w połowie listopada. Jednak nikt nie odpowiedział na ogłoszony konkurs.

Brak odpowiedzi na przetarg

Niecały miesiąc temu pisaliśmy o nowych autobusach miejskich, jakie zostały oddane do użytku na terenie Głogowa. Chodzi o 4 Solarisy, których inauguracyjny przejazd ulicami miasta odbył się 12 maja. Jednocześnie zaznaczyliśmy, że wkrótce w Głogowie pojawią się kolejne, nowe autobusy. Między innymi z napędem hybrydowym. Głogowska Komunikacja Miejska pod koniec kwietnia ogłosiła przetarg na dostarczenie 4 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych do przewozu osób w miejskiej komunikacji zbiorowej. Miały to być 2 autobusy spełniające normę Euro VI oraz 2 autobusy o napędzie hybrydowym. Nazwa projektu brzmiała „Wdrażanie strategii niskoemisyjnych poprzez rozwój publicznego transportu zbiorowego w Głogowie”.

Co się jednak okazało, nikt nie odpowiedział na ogłoszenie: — Niestety przetarg nie został rozstrzygnięty, ponieważ nie wpłynęła żadna oferta. Wydaje się, że żadna firma nie zdążyłaby nam dostarczyć tych autobusów. Niedługo zadecydujemy co w tej sytuacji zrobić. Najprawdopodobniej ogłosimy nowy przetarg — mówi Kamil Grzybowski, specjalista ds. planowania i rozliczeń w Komunikacji Miejskiej w Głogowie.

O tym, kiedy i jakie podjęte zostaną kolejne kroki będzie wiadomo w najbliższym czasie. Zgodnie z nieaktualnymi już planami nowe autobusy miały się pojawić w Głogowie w połowie listopada. Tak więc teraz, po ogłoszeniu nowego konkursu będzie to zapewne późniejszy okres.

Gabaryty i liczba miejsc w nowych autobusach

Parametry autobusów o które walczy obecnie KM są następujące:

  • długość: 11,5–12 metrów
  • szerokość: min. 2,5 metra
  • wysokość: maks. 3,30 m. wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym

Nieco inaczej wygląda liczba miejsc. Autobusy z napędem hybrydowym mają dysponować 28 miejscami, w tym 26 + 1 miejscami siedzącymi. Natomiast autobusy oznaczone normą Euro VI mają posiadać 90 miejsc, w tym 27 + 1 miejscami siedzącymi. Jednocześnie wszystkie 4 pojazdy mają mieć po 1 miejscu przeznaczonym na wózek dziecięcy i wózek inwalidzki, a także po 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych, które będą oznaczone wyróżniającym się otapicerowaniem.

Hybryda i Euro VI – o co chodzi?

Napęd hybrydowy w przypadku głogowskich autobusów polegać ma na tym, że kiedy pojazd będzie ruszał z przystanku (większe spalanie) jego silnik przejdzie w tryb elektryczny. Dzięki temu do powietrza przedostanie się mniej spalin. Natomiast kiedy autobus odjedzie na kilkanaście metrów przerzuci się na standardowy tryb spalinowy. Można więc powiedzieć, że silniki autobusów będą hybrydami elektryczno-spalinowymi.

Natomiast norma Euro VI mówi, że wartość emisji substancji szkodliwych ma wynieść 400 mg/kWh, a więc o 80% mniej niż w normie Euro 5. Limity emisji cząstek stałych zostaną zmniejszone o 66% i mają wynosić 10 mg/kWh.