Rysunek „Communists” irańskiego artysty Seyeda Ali Miraee pokonał niemal 2 tys. prac z całego świata i otrzymał od międzynarodowego Jury Satyrykonu 2019 nagrodę Grand Prix.
Zwycięska praca przedstawia dwóch, mających tragiczny wpływ na losy świata dyktatorów: Józefa Stalina i koreańskiego przywódcy Kim Dzong Una. Na satyrycznym rysunku twarze obu postaci ciekawie się uzupełniają: wąsy Stalina są jednocześnie włosami Kim Dzong Una. – Praca jest przez pomysł autora pełna humoru, ale tak naprawdę stanowi ważne ostrzeżenie, że zło wciąż trwa, wynika jedno z drugiego. Obok tego rysunku po prostu nie można przejść obojętnie – mówi prof. Eugeniusz Skorwider z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, przewodniczący tegorocznego Jury.
– Praca jest świetna także ze względu na uniwersalność. Jej przesłanie będzie bowiem czytelne w każdym zakątku świata – podkreśla Grzegorz Szczepaniak, dyrektor Legnickiego Centrum Kultury, organizatora Satyrykonu.
O wyjątkowości zwycięskiej pracy świadczą też jej wartości artystyczne. W prostym na pozór rysunku autor zawarł niezwykle ważne treści, dzięki czemu praca wydaje się wprost skrojona na Satyrykon. I to zapewne jeden z powodów, dla którego członkowie międzynarodowego jury byli w tym roku wyjątkowo zgodni podczas obrad. A w poprzednich latach bywało z tym naprawdę różnie – obrady bywały czasem wyjątkowo burzliwe.
Co ważne, Satyrykon – jeden z najważniejszych na świecie konkursów satyrycznych dla rysowników, karykaturzystów, plakacistów itp. – jest zwierciadłem otaczającej nas rzeczywistości. Artyści z całej kuli ziemskiej pokazują bowiem często w swoich pracach istotne i aktualne społecznie emocje. Nie dziwi więc, że na tegoroczny konkurs Satyrykonu wpłynęło wiele rysunków dotyczących pedofilii w kościele katolickim. Pedofilia nie definiuje oczywiście całego kościoła, ale jest zjawiskiem tak przerażającym i nagannym, że trudno przejść obok tego faktu obojętnie. Jedną z prac o pedofilii w kościele jury nagrodziło wysoką, trzecią nagrodą Satyrykonu 2019. To rysunek przedstawiający księdza, któremu spod sutanny wystają drobne stópki dziecka. Autorką przejmującej pracy jest polska artystka Nika Jaworowska – Duchlińska.
– Temat pedofilii mocno zdominował w tym roku Satyrykon, pokonując nawet Brexit czy poczynania Donalda Trumpa – mówi Elżbieta Pietraszko, szefowa Satyrykonu i członkini Jury.
Jury w składzie: EUGENIUSZ SKORWIDER – przewodniczący oraz członkowie:
VICTOR BOGORAD (Rosja), TOMASZ BRODA (Polska), JIŘI KOŠTÝŘ (Czechy), ROBERT PARŠO (Słowacja), ELŻBIETA PIETRASZKO (Polska), HENNING WAGENBRETH (Niemcy) i ZBIGNIEW WOŹNIAK (Polska) po obejrzeniu 1933 prac 539 autorów z 52 krajów świata postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:
– Grand Prix SATYRYKONU 2019 oraz nagroda pieniężna w wysokości 8.000 zł – SEYED ALI MIRAEE (Iran) za pracę „Communists”
dział: STOP
– I nagroda, złoty medal oraz nagroda pieniężna w wysokości 6.000 zł – SAJAD RAFEEI (Iran) za pracę „A man hanging”
– II nagroda, srebrny medal oraz nagroda pieniężna w wysokości 5.500 zł – SZYMON SZYMANKIEWICZ (Polska) za pracę „Fabryka”
– III nagroda, brązowy medal oraz nagroda pieniężna w wysokości 5.000 zł – NIKA JAWOROWSKA-DUCHLIŃSKA (Polska) za pracę „Kiecka”
oraz dwa równorzędne wyróżnienia po 4.000 PLN każde:
– ANDREI POPOV (Rosja) za pracę „Untouched snow”
– JERZY GŁUSZEK (Polska) za pracę „Stop I”
dział: SATYRA i ŻART
– I nagroda, złoty medal oraz nagroda pieniężna w wysokości 6.000 zł – MICHAEL MAYEVSKY, (Ukraina) za pracę bez tytułu
– II nagroda, srebrny medal oraz nagroda pieniężna w wysokości 5.500 zł – SERGEY SICHENKO, (Izrael) za pracę „Cell”
– III nagroda, brązowy medal oraz nagroda pieniężna w wysokości 5.000 zł – SERGEI BELOZEROV (Rosja) za pracę „Last leaf”
oraz dwa równorzędne wyróżnienia po 4.000 zł każde:
– SHAHROKH HEIDARI (Francja) za pracę za pracę „OFF-ON!”
– OLEG DERGACHOV (Kanada) za pracę „Menu”
(Źródło: ego, LCK)/PORTAL LEGNICA