SP 7 nagrodzona za ekologię

0
1328
2013-15-SP7wyrozniona-miedzynarodowym-certfikatem@Glogow-IMG_8765-001

Szkoła Podstawowa nr 7 została doceniona za działalność na rzecz ekologii i nagrodzona certyfikatem Zielonej Flagi. Certyfikat jest nagrodą za zaangażowanie całej społeczności lokalnej, nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim uczniów jako inicjatorów działań. W szkole, w ramach tych działań, przeprowadzono wiele konkursów, warsztatów, happeningów, wycieczek edukacyjnych oraz zbiórek surowców wtórnych.

Zielona Flaga jest to międzynarodowy tytuł, który nadawany jest szkołom na całym świecie, w ramach programu Eco – Schools. W programie uczestniczy ponad 15 tys. szkół z 53 krajów na całym świecie. Do tej pory prawie 4,5 tys. szkół otrzymało zieloną flagę. W tym roku szkolnym także szkoła Podstawowa nr 7 może pochwalić się tym wyróżnieniem.

Eco – Schools jest to program, którego głównym zdaniem jest podnoszenie świadomości ekologicznej młodzieży szkolnej, poprzez działania na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju wśród szkół i społeczności lokalnych. Rolę koordynatora krajowego na Polskę, pełni Fundacja Partnerstwo dla Środowiska.

“Certyfikaty są przyznawane szkołom na rok szkolny. Mają one zachęcać szkołę do ciągłego doskonalenia i rozboju inicjatyw ekologicznych, tak aby certyfikat mógł być odnowiony” – mówi Marek Cymbaluk.

Podstawą do rozpoczęcia realizacji tego projektu, w ubiegłym roku szkolnym, było zaangażowanie całej społeczności lokalnej, nauczycieli, rodziców, a przed wszystkim uczniów jako inicjatorów działań.

Do realizacji zostały wybrane dwa obszary działań. Pierwszy, wymagany przez Fundację,  związany był z elektroodpadami. Natomiast drugi obszar związany był ze zdrowym żywieniem, który był kontynuacją, realizowanych od kilku lat działań, mających na celu zmianę przyzwyczajeń żywieniowych uczniów i zrozumienie wpływu odżywiania na zdrowie.

“Żeby dostać certyfikat Zielonej Flagi, szkoła musiała spełnić tzw. siedem kroków” – informuje Marek Cymbaluk. Na początku, w szkole, przeprowadzony został audyt, który miał wykazać jak wygląda sytuacja ekologiczna w szkole przed przystąpieniem do programu. Następnie, aby ocenić skuteczność podjętych działań, audyt powtarzany był również na jego zakończenie. Przez cały ten czas szkoła była monitorowana – “Monitorowaliśmy zużycie energii, wody, papieru i na bieżąco ocenialiśmy zbiórki surowców wtórnych. Pod uwagę brana była także współpraca z partnerami zewnętrznymi i integracja z programem nauczania” – wyjaśnia dyrektor szkoły.

Szkoła w czasie w czasie realizacji projektu podejmowała wiele działań związanych z ekologią. Organizowała konkursy, happeningi, warsztaty żywieniowe, wycieczki edukacyjne, turnieje międzyklasowe. Najważniejszym jednak punktem realizacji projektu była zbiórka surowców wtórnych oraz baterii, zużytych telefonów i elektroodpadów.