SP 3 z certyfikatem „Bezpiecznej szkoły”

0
1726
2014-06-03-Małgorzata-Kaźmierczak-pedagog@SP3@Głogów-001

Szkoła Podstawowa nr 3 w Głogowie, jako jedna z 25 szkół na Dolnym Śląsku otrzymała Certyfikat Bezpiecznej Szkoły, który przyznawany jest przez Dolnośląskiego Kuratora Oświaty. „Bezpieczna przerwa”, „Bezpieczeństwo w sieci”, „Profilaktyka agresji” czy „Spójrz inaczej” to tylko niektóre działania i kampanie, które realizowane były w szkole dla podniesienie bezpieczeństwa.

„Bezpieczna szkoła” to certyfikat szkoły dbającej o bezpieczeństwo. Ubiegało się o niego 45 szkół podstawowych z całego województwa dolnośląskiego. Żeby go otrzymać szkoła musi spełniać pewne wymogi – „Musieliśmy przeprowadzić diagnozę wstępną na początku roku i końcową na koniec roku szkolnego. Wyniki diagnozy pokazują, że poczucie bezpieczeństwa uczniów się poprawiło” – mówi Małgorzata Kaźmierczak szkolny pedagog.

Na bazie diagnozy wstępnej został opracowany program „Bezpieczna Szkoła”, który był realizowany przez cały rok szkolny. Zrealizowano wiele działań i przeprowadzono kilka kampanii.

Jedną z nich była kampania pod hasłem „Reaguj, nie bądź obojętnym” – „Chcieliśmy poprzez tę kampanię uwrażliwić uczniów, żeby reagowali na agresję i przemoc” – opowiada pani Małgorzata.

Ważnym działaniem była „Bezpieczna przerwa”, w ramach których organizowane były kąciki gier planszowych, w atrium nauczyciele wychowania fizycznego prowadzili gry i zabawy ruchowe – wszystko po to, aby dzieci w ciekawy i bezpieczny sposób mogły spędzić przerwę.

„Cały czas motywujemy też uczniów, aby korzystali z oferty zajęć pozalekcyjnych, bo wtedy mają, w sposób bezpieczny, wypełniony wolny czas” – mówi Małgorzata Kaźmierczak.

Kolejnym działaniem było „Bezpieczeństwo w sieci” – każdy z rodziców podczas zebrań miał możliwość skorzystania z indywidualnej konsultacji specjalisty, który w praktyczny sposób pokazywał rodzicom jak np. włączyć blokadę rodzicielską na komputerze.

„Spójrz inaczej” to z kolei program, który polegał na przygotowaniu dziecka do życia w społeczeństwie. Szczególną opieką otoczeni byli uczniowie klas pierwszych i czwartych – „Już na samym początku staramy się wychwycić problemy” – wyjaśnia Małgorzata Kaźmierczak.

Jednym z najczęstszych problemów występujących w szkołach jest agresja wśród uczniów. Dlatego ważnym działaniem jest profilaktyka agresji, która polega przede wszystkim na uważnej obserwacji uczniów i „wyłapywaniu” osób zarówno tych agresywnych, jaki i tych, którzy nie czują się bezpiecznie.

„Mamy kilku takich uczniów w naszej szkole, którzy przejawiają zachowania agresywne i te dzieci są pod opieką psychologa, ja także prowadzę zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci, które mają problemy. Jeżeli widzimy dziecko, które nie radzi sobie ze swoimi emocjami i przejawia agresję to podejmujemy wiele działań m.in. zapraszamy rodziców, kierujemy do specjalistów, organizujemy warsztaty” – opowiada pedagog.

Certyfikat przyznawany jest na 3 lata.