Niebieska Karta tematem spotkania pracowników głogowskich instytucji

0
2994
2013-10-14-rozmawiali-o-niebieskiej-karcie@Glogow-01

11 października w Komendzie Powiatowej Policji w Głogowie, odbyło się spotkanie pracowników Policji, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej i Miejskiego Centrum Wspierania Rodziny. Omawiano współpracą dotyczącą wdrażania i funkcjonowania procedury Niebieskiej Karty.

W Komendzie Powiatowej Policji w Głogowie odbyło się spotkanie funkcjonariuszy Policji odpowiedzialnych za prowadzenie i wdrażanie procedury Niebieskiej Karty z osobami powołanymi do współpracy w Zespołach Interdyscyplinarnych. W skład, których wchodzą pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie, Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej, Miejskiego Centrum Wspierania Rodziny, pracownicy oświaty oraz kuratorzy sądowi. Na spotkaniu poruszono kwestię kompetencji poszczególnych organów odpowiedzialnych za prowadzenie Niebieskiej Karty.

“W obecnym czasie coraz częściej dochodzi do przestępstw związanych z przemocą w rodzinach. Ważnym aspektem jest ukazanie możliwości rozwiązywania zaistniałych konfliktów oraz przekazanie społeczeństwu, gdzie mogą szukać pomocy w związku z zaistniałymi przestępstwami, a także świadomość, że ofiary tych przestępstw nie są osamotnione w walce o należyte traktowanie i godność osobistą” – mówi Bogusław Kaleta rzecznik Komendy Powiatowej Policji.

Osoby szukające pomocy mają możliwość uzyskania tej pomocy i wsparcia nie tylko na Policji, ale i w ośrodkach takich jak MCWR, MOPS czy GOPS. Na spotkaniu zostały omówione zadania i rozwiązania mające na celu polepszenia współpracy między organami odpowiedzialnymi za Niebieską Kartę oraz działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie i jej zapobiegania.

Niebieska karta składać się będzie z dwóch części, które będą mieli funkcjonariusze Policji podczas interwencji dotyczącej przemocy domowej. Karta A, w której dokumentuje się zgłoszoną sytuację i co zastano na miejscu, a także jakie działania podjęto. Karta B opisuje najważniejsze przestępstwa związane z przemocą domową oraz dane teleadresowe instytucji i organizacji pozarządowych, do których ofiara może się zwracać o pomoc.

Kartę A, wypełnia interweniujący funkcjonariusz na miejscu zdarzenia w obecności sprawcy. Stanowi ona zapis faktu interwencji związanej z przemocą i może stanowić dowód w postępowaniu procesowym w sytuacji, gdy ofiara postanowi złożyć doniesienie o popełnieniu przestępstwa. Po interwencji kartę należy przekazać oficerowi dyżurnemu jednostki. Na podstawie tej karty właściwy funkcjonariusz dzielnicowy ma obowiązek w ciągu siedmiu dni odwiedzić rodzinę i przeprowadzić wywiad środowiskowy, a następnie monitorować sytuację odwiedzając dany adres nie rzadziej niż co miesiąc.

Bardzo istotny jest fakt, że nie ma możliwości wycofania ani zmiany informacji zawartych w Karcie A, nawet na wniosek osoby pokrzywdzonej.