Karpigrafia – Dolnośląskie Impresje

0
1434

Najbliższy wernisaż w legnickiej Galerii Sztuki odbędzie się 3 lutego 2017 o godz. 17.00. Wystawione będą prace Krzysztofa Kułacza-Karpińskiego, który tworzy zachwycające dzieła za pomocą  kresek.

 Krzysztof Kułacz-Karpiński jest absolwentem Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydziału Filozoficzno-Historycznego; dyplom z rzeźby barokowej zrealizował w Pracowni Historii Sztuki prof. dra hab. Mieczysława Zlata. Ukończył również wrocławską ASP na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa; dyplom zrealizował w Pracowni Rzeźby pod kierunkiem prof. Janusza Kucharskiego.

Kułacz-Karpiński jest  od lat związany z regionem Zagłębia Miedziowego, obecnie mieszka w Legnicy. Zajmuje się rysunkiem, rzeźbą i grafiką.

Historyk sztuki, Roger Piaskowski, opisując twórczość Karpińskiego, używa neologizmu „linearyzm”, samego zaś artystę nazywa „linearystą”. Istotnie, świat, jaki wyłania się z rysunków Karpińskiego to świat kreski – w większości czarno-biały, przyprószony szarością, gdzie plamy koloru są rzadkim i wyjątkowym gościem, a o sile wyrazu decyduje wyrazistość linii, kontrast czerni kreski i bieli tła oraz precyzyjne operowanie skalą szarości.

Pod względem tematycznym w pracach Karpińskiego można wyróżnić dwie duże grupy. Jedną stanowią minimalistyczne studia pewnych elementów przyrody. Tutaj jednym z najczęściej spotykanych motywów są korony drzew – zimowe, pozbawione liści, gdzie nagie gałęzie stają się kreską i tworzą geometryczne konstrukcje. Druga grupa to prace, które można nazwać minimalistycznym krajobrazem industrialnym Zagłębia Miedziowego z jego  charakterystycznymi sylwetkami szybów górniczych i industrialną architekturą.

W linearyzmie Karpińskiego kreska odnotowuje pierwsze impulsy twórczości i inicjuje proces rysowania. Linearyzm  rysowania jest w dojrzałej twórczości tego artysty drogą i remedium na bezmiar przytłaczającego przemijania. Kreśląc czarne poziomy, piony, diagonale, okręgi i łuki, zagęszczając  pola kompozycyjne  i stopniując nasycenie czernią od szarych delikatnych kreskowań  po coraz mocniejsze,  wyrazistsze wręcz  brutalne „kratownice” z  pionów i poziomów Karpiński buduje niepokój, wyraża  uczucie zagrożenia, dynamizuje odbiór brutalnych sił cywilizacji technicznej, przeciwstawia się pustce po odejściu kogoś bliskiego. Wkracza w przestrzeń sporu ze śmiercią, kiedy w procesie zagęszczania linii, doprowadza do ich unifikacji w jedną, czarną płaszczyznę – plamę z tuszu.

Sposób rysowania, zasady czystości kreski, ich geometryczna precyzja są rygorystycznie podporządkowane regułom rysunku technicznego. Nawet spontaniczne rysowanie w tej technice, zostało wyzwolone z logiki technicznego rysunku opisującego konkretny przedmiot. Oczywiście rysunki nie opisują żadnego obiektu, nie oddają rzeczywistych wymiarów projektowanej rzeczy. Nie widzimy przecież projektów ani architektonicznych przekrojów. Linie zostały wyzwolone przez artystę z ich funkcji użytkowych i poddane emocjom procesu twórczego. Z rzadka pojawiające się – w tych gęstych strukturach –  aluzje do konkretnych obiektów np. oko ludzkie, jakby poetyzują, nie wytrzymują zasadniczej  energii linearnej, są jakby  zagubionymi  przybyszami z surrealistycznej przestrzeni.

Pokazywane w Legnicy prace można potraktować jako odpowiedź na tęsknoty za rysunkiem warsztatowym, klasyczną szlachetną sztuką kontemplacji  i ekspresji, której sens został dość radykalnie podważony zarzutami o  brak świeżości, siły  inwencyjnej i  sztuczny separatyzm. W efekcie  rysunek wszedł w obszar działań multimedialnych,  włączając się w przestrzeń universum sztuki jako ewentualny pretekst, koncept wyjściowy do działań wielowymiarowych typu instalacji, wideo i innych. Zamiast tego w twórczości Karpińskiego odnajdujemy pewien pierwotny sposób myślenia o rysunku, czy też impuls do jego tworzenia.

Krzysztof Kułacz-Karpiński tworzy za pomocą precyzyjnych kresek

 

Kolory bardzo rzadko pojawiają się w pracach artysty. Choć na tym obrazie znakomicie wpasowują się w linearny minimalizm

Geometryczna precyzja Karpińskiego przyporządkowana jest regułom rysunku technicznego

Wernisaż prac Krzysztofa Kułacza-Karpińskiego odbędzie się 3 lutego o godz. 17.00 w Galerii Sztuki przy pl. Katedralnym 1 w Legnicy. Wystawa będzie zaś czynna do 26 lutego 2017.

Źródło: Galeria Sztuki w Legnicy