Dolnoślązacy pytają o pracę i sprawdzają swoje kompetencje

Coraz więcej pracowników chętnych do zmiany swojego obecnego miejsca pracy

0
1243

Blisko 8 tysięcy Dolnoślązaków tylko w pierwszym półroczu 2017 r. skorzystało z poradnictwa i informacji zawodowej Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy (CIPKZ). Tak wynika z podsumowania sześciu miesięcy pracy w 2017 r. czterech Centrów Kariery we Wrocławiu, Wałbrzychu, Jeleniej Górze i Legnicy.

Centra Kariery to nasze jednostki, które specjalizują się w pomocy w znalezieniu nowych kompetencji. Badają predyspozycje zawodowe, przygotowują do rozmów z przyszłym pracodawcą, pomagają w konstruowaniu dokumentów aplikacyjnych. Słowem służą pomocą Dolnoślązakom w poruszaniu się po rynku pracy. Ta pomoc jest bezpłatna i udzielana nie tylko na miejscu, ale też drogą elektroniczną oraz za pomocą komunikatorów i mediów społecznościowych – mówi Ewa Grzebieniak, dyrektor Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy i dodaje. – Obserwujemy nową tendencję. Coraz więcej odwiedzających nas osób, to chętni do zmiany swojego obecnego miejsca pracy. To osoby, które pracują i oczekują kompleksowej porady. Odnotowujemy również większe zainteresowanie ze strony obywateli Ukrainy, którzy przyjechali na Dolny Śląsk za pracą.

Od stycznia do czerwca 2017 r. dokładnie 7 .796 osób skorzystało m. in. z porad indywidualnych, spotkań grupowych, a także pomocy w indywidualnym rozwoju zawodowym pracowników – to forma usługi, z której korzystają pracodawcy. Najwięcej porad udzielono w Centrum Kariery w Wałbrzychu – dla 2.749 osób. W Legnicy – 1.955 osób, w Jeleniej Górze – 1.884 osób, a we Wrocławiu – 1.208 osób.

Dokładnie 189 osób skorzystało z tzw. poradnictwa na odległość, to pomoc udzielana zainteresowanym drogą telefoniczną, elektroniczną lub też poprzez komunikatory i media społecznościowe. Tendencja jest taka, że najwięcej tego typu porad udzielanych jest we Wrocławiu, pozostałe centra częściej odwiedzane są w sposób tradycyjny.

Poszukujący pracy coraz częściej dokładnie wiedzą, czego oczekują. A jest to np. pomoc w opracowania kilku wzorów CV, badanie predyspozycji zawodowych. Chcą rozmawiać o możliwych kierunkach przekwalifikowania, bezpłatnych szkoleniach, czy też potrzebują pomocy w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej. W takich sytuacjach do symulacji wykorzystujemy kamerę. Większość osób – w późniejszym etapie – kontaktuje się z nami drogą elektroniczną. Ten kontakt trwa aż do momentu podjęcia pracy – wylicza Lilla Jaroń, wicedyrektor DWUP.

Doradcy z CIPKZ zwracają uwagę na większe zainteresowanie młodych ludzi założeniem własnej działalności gospodarczej – małej firmy, ale też spółek. Chcą skorzystać z bezzwrotnych dotacji, a także pożyczek przeznaczonych na ten cel.

Z uwagi na niedobory pracowników otwierają się również perspektywy na zatrudnienie dla osób z niepełnosprawnościami. Pracodawcy są bardziej skłonni zatrudniać te osoby, które do tej pory szczególnie były zagrożone ryzykiem wykluczenia społecznego i zawodowego. To dobra tendencja, ponieważ osoby, które doświadczają niepełnosprawności zarówno na tle fizycznym jak i psychicznym, to również wartościowi pracownicy – dodaje wicedyrektor Jaroń.

Doradcy Centrum Kariery obserwują również zmiany w postawach zarówno pracodawców, jak i pracowników wobec tradycyjnego podziału zawodów na tzw. „męskie” i „damskie”. Widać coraz większą gotowość pracodawców do zatrudniania kobiet w zawodach takich jak kierowca, operator maszyn czy informatyk oraz zainteresowanie kobiet tego typu ofertami pracy.

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy

W Województwie Dolnośląskim działają cztery Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Legnicy, Jeleniej Górze, Wałbrzychu i Wrocławiu. Są to wyspecjalizowane komórki Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy zajmujące się świadczeniem usług poradnictwa zawodowego. Najstarsze Centrum mieści się we Wrocławiu – istnieje od kwietnia 1997r. Pozostałe Centra w Jeleniej Górze, Legnicy i Wałbrzychu powstały we wrześniu 1999r. Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej realizują swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2013r., poz. 674, z późniejszymi zmianami).

Doradcy zawodowi CIiPKZ w ramach poradnictwa zawodowego pomagają:

  • określić predyspozycje zawodowe za pomocą testów i przeprowadzonej rozmowy
  • dokonać bilansu umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych
  • uzyskać informacje o ścieżkach kształcenia i doskonalenia zawodowego
  • poznać metody skutecznego poszukiwania pracy
  • zdobyć informacje o możliwościach pracy w kraju i za granicą
  • dowiedzieć się o innych instytucjach i organizacjach wspierających działania związane z poszukiwaniem pracy lub założeniem własnej firmy
  • stworzyć indywidualny plan rozwoju zawodowego
  • poznać sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach zawodowych

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej zaprasza osoby:

  • bezrobotne
  • poszukujące nowej pracy
  • zagrożone utratą pracy
  • wracające na rynek pracy po przerwie w zatrudnieniu
  • wchodzące na rynek pracy po raz pierwszy
  • zainteresowane zmianą kwalifikacji zawodowych
  • stojące przed wyborem dalszej drogi edukacyjnej lub zawodowej