Wszyscy jesteśmy konsumentami: kupujemy, zawieramy umowy, korzystamy z usług, podróżujemy. Istnieje wiele sytuacji, w których nasza nieznajomość prawa konsumenckiego może zostać wykorzystana przez nieuczciwego przedsiębiorcę. Niepotrzebne poczucie wstydu, krępacja albo zwyczajny brak czasu powstrzymuje nas przed egzekwowaniem swoich praw jako konsumenta. Z pomocą przychodzą instytucje i organizacje pozarządowe, które służą bezpłatnymi poradami prawnymi, a gdy zajdzie taka potrzeba interweniują w naszym imieniu. Problemy z uznaniem reklamacji, nieuczciwe działania niektórych operatorów telekomunikacyjnych i warsztatów samochodowych – to tylko niektóre z problemów głogowskich konsumentów. Do Pani Gabrieli Adamus, Powiatowego Rzecznika Konsumentów zgłasza się wiele pokrzywdzonych Głogowian. Niestety, podobnie jak w całej Polsce, w naszym mieście też można trafić na nieuczciwych przedsiębiorców. Co warto wiedzieć i gdzie szukać pomocy, gdy mamy poczucie, że zostaliśmy oszukani?
W trosce o prawa głogowskich konsumentów
Pani Gabriela Adamus jest Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów i udziela pomocy wszystkim mieszkańcom powiatu głogowskiego. Pani Gabriela przyjmuje konsumentów w Starostwie Powiatowym w pokoju numer 314 od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14. Z Panią Rzecznik możemy także skontaktować się telefonicznie 767282825 lub drogą e-mailową rk@powiat.glogow.pl. Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego. Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski według kolejności wpływu.
Do kompetencji Rzecznika należy między innymi:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej,
- wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Z Panią Rzecznik rozmawialiśmy o sytuacji konsumentów w Głogowie. Jak się dowiedzieliśmy od początku tego roku zostało udzielonych 909 porad, wystosowano 130 wniosków interwencyjnych oraz 6 pozwów sądowych. Reklamacje odzieży i obuwia to tylko wierzchołek góry lodowej, w Głogowie nieprzestrzeganie praw konsumenta dotyczy sytuacji: zawierania umów bankowych, telekomunikacyjnych, usług napraw samochodowych, zakupów sprzętu RTV, AGD i inne. – Problemy z uznaniem reklamacji często spowodowane są brakiem lub znikomą wiedzą prawną osób zatrudnionych w poszczególnych punktach – mówi Pani Gabriela, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów. Często są to osoby młode, a pracodawcy nie przykładają należytego czasu na szkolenia związane z obsługą klienta i zapoznaniem z prawami, jakie każdy kupujący posiada. Pani Rzecznik zwraca uwagę na niepokojące statystyki dotyczące usług napraw samochodowych w Głogowie. – Takie sytuacje są niedopuszczalne, tu już nie chodzi o to że ktoś nie dopełnił swoich obowiązków to jest przecież kwestia zdrowia i życia klientów– mówi przejęta Pani Gabriela. Niestety na terenie naszego powiatu zdarzają się mechanicy, którzy nie wykonują należycie usługi, za którą płacimy, dlatego tak ważne jest abyśmy jako klienci zawierali umowę z przedsiębiorcą. Naprawianie auta u specjalisty, który zrobi to „taniej”, ale bez jakiegokolwiek potwierdzenia na dokumencie nie zawsze jest dobrym pomysłem. Pani Gabriela uczula również Głogowian na działające niezgodnie z prawem firmy telemarketowe i telekomunikacyjne. Podpisując umowę z taką firmą, która zwabia klienta korzystną ofertą często podpisujemy także pełnomocnictwo. Wówczas, w naszym imieniu firma ma prawo do zerwania umowy z naszym dotychczasowym dostawcą, na przykład prądu. Kwoty finansowe jakie klient ponosi za zerwanie tej w gruncie rzeczy nieuczciwej umowy są niewyobrażalnie wysokie. Pani Rzecznik przestrzega przed zakupem produktów, kwalifikowanych jako „wyroby medyczne”. Zgodnie z ustawą w takim przypadku nie można odstąpić od umowy. Jednym z odnotowanych w Głogowie przypadków była sprzedaż a la medycznych materacy za 5 tysięcy złotych, podczas gdy były one powszechnie dostępne za jedyne 900 złotych. – Tak naprawdę to jest temat rzeka. Zapraszam wszystkich do korzystania z pomocy, bądźmy świadomi swoich praw i nie bójmy się ich egzekwować – kończy Pani Gabriela. Pani Rzecznik regularnie odwiedza głogowskie szkoły średnie, gdzie podczas lekcji przedsiębiorczości uczy młodych konsumentów, jakie są ich prawa.
Gdzie konsumenci mogą szukać pomocy?
Poza Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów istnieją jeszcze inne organizacje i instytucje służące poradą i interweniujące, gdy zajdzie taka konieczność, są to:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, najważniejsza z instytucji, zajmująca się problemami które dotyczą większej liczby konsumentów. Przykładem może być reklama telewizyjna, wprowadzająca widzów w błąd lub umowy podpisywane z klientami, które zawierają niedozwolone lub niezrozumiałe klauzule.
Federacja Konsumentów, największa pozarządowa organizacja posiadająca 48 oddziałów terenowych. Zajmuje się poradami prawnymi i edukacją. Możemy zgłaszać tu sprawy związane z: usługami finansowymi, ubezpieczeniami, usługami turystycznymi, telefonem, Internetem, artykułami spożywczymi. Najbliższy oddział znajduje się w Polkowicach, na ulicy: Targowisko Miejskie 41. Kontakt telefoniczny pod numerem 885 300 540.
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, niezależna organizacja pozarządowa, która prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie porad prawnych, edukacji oraz interwencji. Infolinia konsumencka 801 440 220 lub 22 290 8916, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 18.
Europejskie Centrum Konsumenckie dla osób, które dokonały zakupu towaru lub usługi w jednym z krajów Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii. Kontakt telefoniczny 22 55 60 118 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14) lub drogą emaliową info@konsument.gov.pl
“Często nie jesteśmy pewni, jak się zachować, kiedy źle potraktowano nas w sklepie, wykonawca mebli kuchennych wziął zaliczkę i zniknął, a sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji butów, bądź cieknącego czajnika elektrycznego. Teraz mamy możliwość bezpłatnego uzyskania odpowiedzi na te i podobne pytania od prawników – ekspert dziedziny prawa konsumenckiego. Poprzez uruchomienie Infolinii chcemy zachęcić nas wszystkich – konsumentów do odważnego egzekwowania swoich praw” – mówi Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bądźmy świadomymi konsumentami, którzy nie tylko płacą, ale i wymagają: jakości i obsługi klienta na najwyższym poziomie, rzetelnie przekazywanych informacji, a przede wszystkim uczciwości przedsiębiorców.