Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Czy znasz swoje prawa i wiesz jak je egzekwować?

0
1839
2015-06-10 Chocianów: porozmaiwają o ekonomii społecznej
ludzie, spotkanie, warsztaty

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta, znany też jako Światowy Dzień Praw Konsumenta. Każdego dnia kupujemy, zawieramy umowy, korzystamy z usług, podróżujemy. Istnieje wiele sytuacji, w których nasza nieznajomość prawa konsumenckiego może zostać wykorzystana przez nieuczciwego przedsiębiorcę. Niepotrzebne poczucie wstydu, krępacja albo zwyczajny brak czasu powstrzymuje nas przed egzekwowaniem swoich praw. Z pomocą przychodzą instytucje i organizacje pozarządowe, które służą bezpłatnymi poradami prawnymi, a gdy zajdzie taka potrzeba interweniują w naszym imieniu.Przy okazji dzisiejszego Święta przypominamy wszystkim konsumentom, gdzie można szukać pomocy, gdy mamy poczucie, że zostaliśmy oszukani…

W Polsce Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od 2000 roku. Do jego aktywnego udziału co roku włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także liczne organizacje pozarządowe.

Na świecie pierwsze obchody Dnia Konsumenta miały miejsce w 1983 roku, w rocznicę przemówienia Johna F. Kennedy’ego.Wygłoszone przez niego w 1962 roku słynne przemówienie dotyczyło projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.Ówczesny prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:

  • do informacji,
  • do wyboru,
  • do bezpieczeństwa,
  • do reprezentacji.

To właśnie z jego ust padło też znane stwierdzenie: „Konsumenci to my wszyscy”.

Pomaga głogowskim konsumentom każdego dnia

Pani Gabriela Adamus jest Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów i udziela pomocy wszystkim mieszkańcom powiatu głogowskiego. Pani Gabriela przyjmuje konsumentów w Starostwie Powiatowym w pokoju numer 314 od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14. Z Panią Rzecznik możemy także skontaktować się telefonicznie 767282825 lub drogą e-mailową rk@powiat.glogow.pl. Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego. Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski według kolejności wpływu.

Do kompetencji Rzecznika należy między innymi:

  • zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
  • występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
  • współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej,
  • wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Zawsze możesz skorzystać z ich pomocy!

Poza Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów istnieją jeszcze inne organizacje i instytucje służące poradą i interweniujące, gdy zajdzie taka konieczność, są to:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, najważniejsza z instytucji, zajmująca się problemami które dotyczą większej liczby konsumentów. Przykładem może być reklama telewizyjna, wprowadzająca widzów w błąd lub umowy podpisywane z klientami, które zawierają niedozwolone lub niezrozumiałe klauzule.

Federacja Konsumentów, największa pozarządowa organizacja posiadająca 48 oddziałów terenowych. Zajmuje się poradami prawnymi i edukacją. Możemy zgłaszać tu sprawy związane z: usługami finansowymi, ubezpieczeniami, usługami turystycznymi, telefonem, Internetem, artykułami spożywczymi. Najbliższy oddział znajduje się w Polkowicach, na ulicy: Targowisko Miejskie 41. Kontakt telefoniczny pod numerem 885 300 540.

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, niezależna organizacja pozarządowa, która prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie porad prawnych, edukacji oraz interwencji. Infolinia konsumencka 801 440 220 lub 22 290 8916, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 18.

Europejskie Centrum Konsumenckie dla osób, które dokonały zakupu towaru lub usługi w jednym z krajów Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii. Kontakt telefoniczny 22 55 60 118 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14) lub drogą emaliową info@konsument.gov.pl

Bądźmy świadomymi konsumentami, którzy wymagają:najlepszych jakościowo towarów,obsługi klienta na najwyższym poziomie, rzetelnie przekazywanych informacji, a przede wszystkim uczciwości przedsiębiorców.

Egzekwujmy nasze prawa nie tylko przy okazji dzisiejszego święta…