Pierwsze autobusy z napędem hybrydowym już w Głogowie

0
1123

Dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej Komunikacja Miejska w Głogowie wzbogaciła swój tabor o dwa nowe autobusy z napędem hybrydowym. Są to 13 metrowe pojazdy polskiego producenta Solaris. Koszt zakupionych autobusów to 1 963 080,00 zł brutto. Nowoczesne i przyjazne środowisku autobusy wyruszą na głogowskie ulice już w styczniu 2018 roku.

Komunikacja Miejska w Głogowie realizuje proekologiczną politykę taborową. Stare, wysłużone autobusy, które przyczyniają się emisji szkodliwych gazów, pyłów i odpadów są wymieniane na pojazdy z nowymi silnikami spełniającymi europejskie standardy emisji spalin.

Wszelkie inwestycje w Komunikacji Miejskiej w Głogowie podejmowane są w trosce o pasażerów oraz środowisko.

Autobusy wyposażone są w ekologiczne silniki elektryczno – spalinowe spełniające normy EURO 6.  Posiadają również wszystkie niezbędne elementy do komfortowego przewozu pasażerów, między innymi: pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, wszelkie udogodnienia dla pasażerów niepełnosprawnych oraz możliwość przewożenia rowerów. Mamy nadzieję, że pasażerowie docenią zwiększony komfort podróżowania kolejnymi nowymi pojazdami, ponieważ zadowolenie klientów jest naszym priorytetem ― powiedział Kamil Grzybowski specjalista ds. planowania i rozliczeń Komunikacji Miejskiej w Głogowie.

Przypomnijmy, że na początku grudnia Komunikacja Miejska w Głogowie zakupiła dwa nowe, 12 metrowe autobusy czeskiego producenta SOR, które można już spotkać na głogowskich ulicach. Łącznie w 2017 roku w głogowskiej spółce przybyło 16 nowych pojazdów.

Solaris

Głogowskie autobusy z napędem hybrydowym zostały zakupione od polskiego producenta Solaris. Firma jest liderem w Europie, jeśli chodzi o produkcję nowoczesnych pojazdów komunikacji publicznej (autobusy, trolejbusy, tramwaje). Fabryka, która znajduje się w Bolechowie (pod Poznaniem) została uruchomiona w 1996 roku. Od tamtej pory taśmę produkcyjną opuściło już prawie 15 000 pojazdów, które jeżdżą po drogach 32 krajów. Nowy Solaris Urbino 12 electric został wybrany „Autobusem Roku 2017”.

Ekologiczna hybryda

Napęd hybrydowy to połączenie dwóch napędów do poruszania jednego urządzenia. Jest to najczęściej silnik spalinowy i elektryczny. Dzięki temu silniki mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od zapotrzebowania.

Silnik elektryczny może być prądnicą, która ładuje akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania/ hamowania silnikiem spalinowym.

Montowany w takich układach silnik spalinowy ma około ¼ mocy silników które są obecnie stosowane. Całość sterowana jest przez układ elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii.

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które muszą się często zatrzymywać i ruszać, czyli na przykład w miejskich autobusach czy śmieciarkach.

W pojazdach z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również daje oszczędności. Autobusy hybrydowe mogą posiadać możliwość wyłączenia silnika spalinowego podczas przejazdu przez zabytkowe części miast w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.