W grudniu odbyła się już trzecia edycja Głogowskiego Konkursu Kaligrafii, w którym wzięło udział 89 prac autorstwa uczniów głogowskich szkół. Spośród zgłoszonych prac wybrano najlepsze w trzech kategoriach wiekowych.
Do konkursu zorganizowanego przez Muzeum Archeologiczno–Hisatoryczne łącznie zgłoszonych zostało 89 prac, których autorami byli uczniowie głogowskich szkół. Kaligraficzne zmagania podzielone zostały na etapy. Pierwszy z nich polegał na nadesłaniu do MAH wykaligrafowanego fragmentu tekstu z kroniki Galla Anonima, który mówi o oblężeniu Głogowa w 1109 r. W następnym należało wykonać własny inicjał.
Spośród zgłoszonych prac jury wybrało najlepsze w trzech kategoriach wiekowych. Wśród szkół podstawowych I miejsce zdobyła Maja Juda ze Szkoły Podstawowej w Buczynie. Zwycięską pracę w kategorii szkoły gimnazjalne wykonał Artur Brzeziński z Gimnazjum nr 6, natomiast spośród szkół ponadgimnazjalnych jury za najlepszą uznało pracę Sandry Sarny z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Głogowie.
Prace oceniane były według następujących kryteriów:
- zachowanie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych,
- walory estetyczne oraz prawidłowo rozmieszczony tekst (zachowany margines oraz akapit), inicjał może zawierać ilustracje, ozdobniki oraz być stylizowany.
Organizatorzy konkursu potwierdzają, że z roku na rok poziom zgłaszanych prac jest coraz wyższy, więc można przypuszczać, że wybór tych najlepszych nie należał do najprostszych.
Chęć wzięcia udziału w konkursie kaligraficznym przez młodzież żyjącą w czasach powszechnego dostępu do komputerów i Internetu, które wypierają tradycyjne metody pisania napawa optymizmem.
Głównym celem Głogowskiego Konkursu Kaligrafii zorganizowanego przez Muzeum Archeologiczno–Historyczne w Głogowie było propagowanie idei starannego pisania oraz rozpowszechnianie umiejętności kaligraficznych, uwrażliwienie na walory estetyczne pisania odręcznego, ćwiczenie cierpliwość, staranności i poczucia estetyki oraz zapoznanie z kulturą, historią i tradycją piśmiennictwa.
Kaligrafia to sztuka starannego i estetycznego pisania, które często jest również zdobione artystycznie. Nauka kaligrafii miała na celu kształtowanie charakteru i cierpliwości. Była również podstawowym przedmiotem w szkołach – w Polsce do ok. 1960 roku była przedmiotem nauczania początkowego, które pomagało uczniom doskonalić pismo odręczne.
Zwycięzcom konkursu gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.