Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Czy znasz swoje prawa i wiesz jak je egzekwować?

0
90
2015-06-10 Chocianów: porozmaiwają o ekonomii społecznej
ludzie, spotkanie, warsztaty

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta, znany też jako Światowy Dzień Praw Konsumenta. Każdego dnia kupujemy, zawieramy umowy, korzystamy z usług, podróżujemy. Istnieje wiele sytuacji, w których nasza nieznajomość prawa konsumenckiego może zostać wykorzystana przez nieuczciwego przedsiębiorcę. Niepotrzebne poczucie wstydu, krępacja albo zwyczajny brak czasu powstrzymuje nas przed egzekwowaniem swoich praw. Z pomocą przychodzą instytucje i organizacje pozarządowe, które służą bezpłatnymi poradami prawnymi, a gdy zajdzie taka potrzeba interweniują w naszym imieniu.Przy okazji dzisiejszego Święta przypominamy wszystkim konsumentom, gdzie można szukać pomocy, gdy mamy poczucie, że zostaliśmy oszukani…

W Polsce Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od 2000 roku. Do jego aktywnego udziału co roku włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także liczne organizacje pozarządowe.

Na świecie pierwsze obchody Dnia Konsumenta miały miejsce w 1983 roku, w rocznicę przemówienia Johna F. Kennedy’ego.Wygłoszone przez niego w 1962 roku słynne przemówienie dotyczyło projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.Ówczesny prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:

  • do informacji,
  • do wyboru,
  • do bezpieczeństwa,
  • do reprezentacji.

To właśnie z jego ust padło też znane stwierdzenie: „Konsumenci to my wszyscy”.

Pomaga głogowskim konsumentom każdego dnia

Pani Gabriela Adamus jest Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów i udziela pomocy wszystkim mieszkańcom powiatu głogowskiego. Pani Gabriela przyjmuje konsumentów w Starostwie Powiatowym w pokoju numer 314 od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14. Z Panią Rzecznik możemy także skontaktować się telefonicznie 767282825 lub drogą e-mailową rk@powiat.glogow.pl. Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego. Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski według kolejności wpływu.

Do kompetencji Rzecznika należy między innymi:

  • zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
  • występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
  • współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej,
  • wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Zawsze możesz skorzystać z ich pomocy!

Poza Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów istnieją jeszcze inne organizacje i instytucje służące poradą i interweniujące, gdy zajdzie taka konieczność, są to:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, najważniejsza z instytucji, zajmująca się problemami które dotyczą większej liczby konsumentów. Przykładem może być reklama telewizyjna, wprowadzająca widzów w błąd lub umowy podpisywane z klientami, które zawierają niedozwolone lub niezrozumiałe klauzule.

Federacja Konsumentów, największa pozarządowa organizacja posiadająca 48 oddziałów terenowych. Zajmuje się poradami prawnymi i edukacją. Możemy zgłaszać tu sprawy związane z: usługami finansowymi, ubezpieczeniami, usługami turystycznymi, telefonem, Internetem, artykułami spożywczymi. Najbliższy oddział znajduje się w Polkowicach, na ulicy: Targowisko Miejskie 41. Kontakt telefoniczny pod numerem 885 300 540.

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, niezależna organizacja pozarządowa, która prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie porad prawnych, edukacji oraz interwencji. Infolinia konsumencka 801 440 220 lub 22 290 8916, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 18.

Europejskie Centrum Konsumenckie dla osób, które dokonały zakupu towaru lub usługi w jednym z krajów Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii. Kontakt telefoniczny 22 55 60 118 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14) lub drogą emaliową info@konsument.gov.pl

Bądźmy świadomymi konsumentami, którzy wymagają:najlepszych jakościowo towarów,obsługi klienta na najwyższym poziomie, rzetelnie przekazywanych informacji, a przede wszystkim uczciwości przedsiębiorców.

Egzekwujmy nasze prawa nie tylko przy okazji dzisiejszego święta…

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUkrywał się przez ponad pół roku, teraz nie uniknie kary
Następny artykułUmowa podpisana. Trener zostaje z Chrobrym
Dawniej stewardessa spędzająca większość swoich dni nad Ziemią. Dziś przede wszystkim mama i kobieta twardo stąpająca po Ziemi. Miłośniczka podróży i pasjonatka mody. Rodowita Głogowianka, która od lat interesuje się losami miasta i jego mieszkańców. Z babską ciekawością i dociekliwością Sherlocka Holmesa obserwuje, co dzieje się w Głogowie. Pisze o wydarzeniach, które są na ustach wszystkich mieszkańców, a także o tych mniej popularnych, wartych bliższego poznania...